סיכום מאמר: דמיון בבחירת סביבת הלמידה על ידי ילדים בבית הספר: מחקר אוסטרלי

מבוא

המאמר עוסק במחקר שנערך באוסטרליה הבוחן כיצד ילדים בגילאי כיתה ה’ וש”ו מדמיינים את סביבת הלמידה האידיאלית שלהם. המחקר, שכותרתו "Imagine a School…", התמקד בשימוש בדמיון ככלי חינוכי ובחשיבות של שילוב דעות הילדים בעיצוב סביבת בית הספר, תוך התייחסות למורכבות שבין תכנון מסורתי המבוסס על צרכי מבוגרים לבין הצרכים האמיתיים של הילדים – המשתמשים העיקריים במוסדות החינוך. המאמר מציג את התיאוריה והמתודולוגיה שהשתמשו בהן החוקרים, את ממצאי המחקר ואת הסוגים השונים של דמיון שהתגלו ביצירות הילדים.

השתתפות הילדים בעיצוב בית הספר

בחלק זה, המחברים מציינים כי על אף שהילדים הם הבעלי העניין העיקריים במערכת החינוך, הם כמעט ואינם מעורבים בעיצוב סביבת הלמידה. עד כה, רוב תכנוני בתי הספר נעשו בהתבסס על צרכים תפעוליים של מבוגרים ומומחים בחינוך, תוך התעלמות מרעיונות הילדים. מחקרים קודמים מציגים כי כאשר ילדים משתתפים בתהליכים העיצוביים, הם מצליחים להעלות רעיונות מסקרנים וחדשניים, כמו תכנון כיתות עם מרחבים גמישים, אזורים חיצוניים ואלמנטים שמשלבים טבע וטכנולוגיה. המחקר מדגיש כי השתתפות הילדים יכולה להוביל ליצירת סביבות לימוד שמקדמות למידה מבוססת שיתוף פעולה, פרויקטים יצירתיים וגישות פדגוגיות חדשניות, תוך שחרור הילדים מהתפיסה המסורתית של לימוד בסיסי בתקנים נוקשים.

מסגרת תאורטית

רעיונות ודמיון: בחלק התאורטי, המאמר מתמקד בתפקיד הדמיון בהבנתו ובייצוגו של סביבת הלמידה. החוקרים משתמשים בתיאוריות של חוקרי חינוך כמו מקסין גרין ואיגאן, המדגישים את חשיבות הדמיון הקנייני-חברתי ככלי לשינוי ושיפור המערכת החינוכית. הדמיון מוגדר כעד הלב והמרכזי בתהליך החשיבה של הילד ומהווה מנגנון שמסייע לו להעלות רעיונות אלטרנטיביים למציאות הקיימת. באמצעות שיטות המחקר החזותיות, כגון ציורים וטקסטים נלווים, המחברים מראים כיצד הילדים מצליחים לשלב יצירתיות עם חשיבה ביקורתית ואמפתיה – מה שמוביל לתובנות שמעשירות את עיצוב הסביבות הלימודיות.

שיטות המחקר והמתודולוגיה

המחקר בוצע בקרב 133 ילדים מתשע בתי ספר ראשוניים ברחבי קווינסלנד, אוסטרליה, כאשר המשתתפים נדרשו ליצור ציורים וכל טקסט נלווה המבהיר את רעיונותיהם לגבי סביבת בית הספר האידיאלית. השימוש בשיטות חזותיות מאפשר לילדים לבטא את רעיונותיהם בצורה ישירה, מבלי להיות מוגבלים על ידי כישורי ההבעה המילוליים. בהמשך, כל אחד מהציורים והכתבים נותחו, קודדו ומדורגים לפי נושאים ועקרונות מרכזיים כגון בחירת הסביבה הכללית, סוגי המבנים והאזורים הסביבתיים, שילוב טבע וטכנולוגיה, ושימוש בצבעים כאמצעי להעצמת העיצוב.

ניתוח ותבניות דמיון

בתהליך הניתוח, החוקרים זיהו ארבעה סוגי דמיון עיקריים שבהם בלטו יצירות הילדים:

דמיון פנטסטי

קבוצה זו כוללת רעיונות המופשטים מהמציאות היום-יומית, כגון בתי ספר מעופפים, בתי ספר בחלל, או בתי ספר שנבנים כעיירות שלמות. דוגמאות שהובאו כוללות ציורים של כיתות הנעות בכדור פורח, או בתי ספר במרחב האינסופי, המפעילים את הדמיון הפנומנלי של הילדים ומציעים חלופות מרהיבות למציאות המסורתית.
דמיון אמפתי: דמיון זה מתמקד בצרכים של האחר, כאשר מספר ילדים התייחסו לצרכים של תלמידים צעירים יותר, עובדים אדמיניסטרטיביים ומבוגרים עם מוגבלויות. במסגרתו, נערכו הצעות לעיצוב אזורים ייחודיים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, כגון רמפות נגישות, מעליות ייעודיות, וכן אזורים נפרדים שמטרתם להגן על תלמידים רגישים או לספק תמיכה חברתית מיוחדת.

דמיון יצירתי

בדמיון זה, הילדים מנסים להציע חלופות גמישות ומעוררות השראה למבנה הלימוד המסורתי. למשל, ילד אחד תיאר בית ספר במרכז קניון, שבו חנויות ומסעדות משמשות גם כמקורות ללמידה מעשית, מה שמאפשר שילוב של למידה עם חוויות חיי היום-יום. רעיונות אלו מהווים דוגמה למחשבה חדשנית המבוססת על חוויות אישיות והבנת העולם שסביבם.

דמיון ביקורתי

סוג דמיון זה בא לידי ביטוי כאשר הילדים מעלים שאלות לגבי המוסכמות הקיימות ותהליכים מסורתיים בפדגוגיה. כמה מהילדים הציעו שינוי במבנה היום-יומי של בית הספר, כמו קיצור שעות הלימודים או חלוקת היום בצורה גמישה יותר, וכן הצביעו על בעיות כמו שיטות הוראה מחמירות או תהליכים ניהוליים שאינם נגישים לתלמידים.
שילוב השפעות חיצוניות ומשוב מהציבור: בחלק מהמחקר נרשמה התערבות של מורים ומדריכים שהציעו הנחיות וסגנונות מסוימים לכתיבת המשימות, דבר שגרם להופעת "סגנון ביתי" מסוים בצורה שהתבטאה ברעיונות שהועלו על ידי קבוצות מסוימות של ילדים. המחברים מציינים כי יתכן שהשפעת המורים, במיוחד כאשר מדובר במורים לאמנות לעומת מורים כללים, משפיעה על האופי והסגנון של הציורים והכתבים. עם זאת, ניתוח מעמיק אפשר להבחין בדפוסים רעיוניים שקיימים מעבר להנחיות ולסגנונות, וכך ניתן לזהות את קולות הילדים עצמם בצורה ייחודית ואותנטית.

דיון בממצאים והמשמעויות עבור תכנון בית הספר

הממצאים מצביעים על כך שהדמיון של הילדים מספק מקור עשיר ורב-תחומי לתכנון סביבות למידה חדשניות. הציורים והטקסטים עולים לכדי קריאה לשינוי בתפיסת המרחבים החינוכיים – מעבר למבנים קונבנציונליים המותאמים לצרכי מבוגרים בלבד, אל עבר עיצוב המותאם לצרכים החברתיים, הרגשיים והלימודיים של הילדים. המחקר מדגיש כי רעיונות הילדים עשויים לתרום משמעותית לתהליכי עיצוב בית הספר, הן ברמה המושגת בפועל באמצעות שיתופי פעולה בין ילדים למומחים בתחום העיצוב, והן ברמה המדיניות – כאשר קולות הילדים מתווספים לגורמים המקצבים את תהליכי הפיתוח והשינוי במוסדות החינוך.

מסקנות והמלצות למנהלי חינוך ומעצבי סביבות למידה

המחברים ממליצים כי תכנון בית ספר עתידי יש לקחת בחשבון את הקונספטים החדשניים שהועלו במחקר – כגון עיצובים גמישים, שילוב מרחבים פתוחים וטבעיים, והנגשה מלאה לכלל התלמידים. הם מציעים להעביר יותר סמכויות והזדמנויות לילדים להשמיע את קולם בתהליכי העיצוב והפיתוח של בתי הספר, וכך לשבור את המעגל שבו מומחים ומבוגרים קובעים את דמות הסביבה מבלי להתחשב בצרכים ובדמיונם של המשתמשים העיקריים. במקביל, המאמר קורא לכך שמודלי פדגוגיה חדשים, המבוססים על הדמיון, היצירתיות והביקורתיות של התלמידים, יובילו לשיפור ברמת ההוראה והלמידה.

חשיבות השימוש בכלים חזותיים במחקר חינוכי

המחקר מחזק את ההבנה שסביבת למידה עשירה בכלים חזותיים, כמו ציורים, מאפשרת לגשת בצורה מעמיקה ואותנטית לדעות וביטוי הילדים. השימוש בשיטות המחקר החזותי מסוגל לגלות רבדים נוספים של משמעות שמעבר לטקסט בלבד, בכך שהוא מאפשר ניתוח של יחסי יצירה-משמעות שמבטאים את דמיונם הפנימי של הילדים. המאמר מציין כי שיטות אלו הן בעלות פוטנציאל לשפר את יכולת ההבעת הרעיונות של ילדים, גם בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, ומדגיש את הצורך לשלבן בתהליכי המחקר והפיתוח של מוסדות החינוך.

תרומת המחקר לתיאוריה ולפרקטיקה בפדגוגיה מודרנית

התובנות שהתקבלו במחקר מצביעות על כך שהדמיון, כאשר הוא מזוהה ונחקר בצורה שיטתית, יכול לשמש כמרכיב מרכזי בעיצוב סביבות למידה חדשניות ותומכות. הממצאים תומכים בגישות של ילדים-חוקרים, שבהן הילדים מוזמנים להעלות רעיונות ולהביע את עמדותיהם באופן חופשי, וכן בגישות חינוכיות מתקדמות שקוראות לשחרור הדמיון והיצירתיות מצד התלמידים. תהליכים אלו מעודדים את הילדים לחוות את הלמידה כמשהו פעיל, דינמי ומעורר השראה – איכות החיונית להתפתחותם האישית והחברתית.

סיכום והמלצות להמשך המחקר

המחקר מציג מסגרת חדשנית לשילוב קולות הילדים בתהליך עיצוב סביבות הלמידה ומדגיש את הצורך להקשיב לרעיונות היצירתיים והביקורתיים שמייצגים את עולמם הפנימי. ההמלצות למחקר עתידי כוללות הגברת המעורבות הישירה של הילדים בתהליכי המחקר, התייחסות להשפעת המורים על יצירות הילדים ובחינה של אופן ההטמעה של רעיונות אלו בתכנון בית הספר. כמו כן, המחבר מציין את החשיבות של גמישות בגישות העיצוביות, כך שהמוסדות החינוכיים יהפכו למרחבים "חיים" המתאימים לצרכים המשתנים של דורות הלומדים הבאים.

לסיכום, המאמר מדגים בצורה מקיפה את החשיבות של דמיון והבעת רעיונות הילדים בתכנון סביבות למידה שמקדמות חינוך מעצים וחדשני. על ידי שילוב שיטות חזותיות וכתיבתיות, המחקר מאפשר הבנה מעמיקה של התפיסות האישיות של הילדים, ומדגיש את הפוטנציאל העצום שטמון בגישה המקנה לתלמידים קול בהחלטות המשפיעות על סביבתם הלימודית. הממצאים מעוררים מחשבה על חשיבות איפה ואיך מתקיימת הלמידה – לא רק במסגרת של מבנים נוקשים אלא במרחבים המותאמים לרוח, לצבעים, לטבע ולצרכים המשתנים של הילדים, ובכך מציעים מודל חדשני שמחבר בין חזון חינוכי לפרקטיקה עיצובית.

באמצעות שילוב הממצאים וההמלצות, המאמר מציג גישה הוליסטית שעשויה לשנות את פני מערכת החינוך. הוא קורא לבחינה מחודשת של עקרונות העיצוב המסורתי, תוך הבאת דעות הילדים למרכז וקבלת השראה מהיצירתיות, האמפתיה והביקורתיות הגלומות ביצירותיהם. בכך, המחקר תורם להרחבת ההבנה לגבי הקשר בין סביבה פיזית לתהליכי למידה, ומציע כיוון חדשני לפיתוח מוסדות חינוך שיהיו לא רק מקומות לימוד, אלא גם חללים שמעודדים ביטוי עצמי, שיתוף פעולה וקשר רגשי חיובי בין כל חברי קהילת בית הספר.

מקור

Bland, D., & Sharma-Brymer, V. (2012). Imagination in school children's choice of their learning environment: An Australian study. International Journal of Educational Research, 56, 75-88.‏

שיתוף: